יום ראשון, 17 באפריל 2016

פישולין
לכבוד הצרפתים שהצטרפו אלינו , אז זהו שקהל העוקבים מגוון ויש לנו עוקבים מארה"ב מהממלכה המאוחדת (UK) צרפת וכמובן ישראל.
אז היום נדבר על זן הפישולין :
הפישולין זן שמקורו  בדרום צרפת, בחלק הים תיכוני של צרפת.
שמן עם ניחוח עדין וטעם מעודן אבל בעל נוכחות.
גדל בארץ במספר לא מבוטל של כרמים , עץ בגודל בינוני  וזית גדול יחסית.
חסרונו הגדול של הזן הזה הוא הצורך בהשקיה , דורש כמויות אדירות של מים בערך כפול מהברנע למרות שהוא עץ יחסית קטן לעומתו.
מי שנוטע את הזן הזה צריך לקחת את זה בחשבון על כול המשמעויות של זה, דהינו יכולת השקיה בנפרד מיתר הכרם , נטיעה של גוש שלם על מנת לשלוט בהשקיה , כפול טפטפות לעץ  או שלוחה נוספת  ועוד וכול זאת בגלל צריכת המים שלו.

הייתי מהנדס מפעל, והנה שולחים אותי לקורס "בפרובנס" בקצה החבל הים תיכוני (שאטו ארנו) .הימים ימי חג השבועות בישראל , חום של חמסין אביבי ואנחנו בקורס. מדובר בקורס של שבוע בעירה ציורית באמצע האין כלום , חשבתי. בישראל יש בעיה של כבישים , צורפת הגדולה עם כבישים שיש הרבה מה לשפר בהם.
הקורס מתחיל ולמחרת בבוקר אנחנו קמים ואני רואה שירד בלילה גשם איזה מילימטר שניים , עוד לילה ועוד בוקר ועוד פעם גשם וככה בכול לילה ובוקר , וחשבתי לעצמי עכשיו אני מבין למה הפישולין  צריך הרבה מים , בארץ הולדתו אין את הבעיות שלנו , אביב זה אביב ולא חמסין .
אצלנו הזית פורח בסוף מרץ תחילת אפריל (עכשיו ) שם בראשית יוני,  והייתי בדיוק בתקופת הפריחה, כמובן תרבות שמן הזית היא חלק מהווי, והאוכל מבוסס על שמן זית . ויש זיתים  בכול מקום.

המדריך של הקורס ומי שניהל אותו גר באזור בבית כפרי ולו 2-3 דונם של זיתים לשמן מזן פישולין , מדובר במהנדס ממוצע גרמני שהשתקע בדרום צרפת ורכש שם בית טבול בכרם זיתים , וכמובן מדברים על זיתים , הנ"ל הזמין אותנו לביתו והראה לי את הכרם , ואז הוא שואל אותי אך גוזמים זית.
כמובן שהסברתי לו וגם הדגמתי אך לבנות את העץ בשיטת " גביע " וחשבתי לעצמי  הנה גם בצרפת אני מלמד על זית , לא משנה מה אתה עושה ומה ההשכלה שלך , הזית תמיד יהיה מחנה משותף של כול אלה שעוסקים בו מעריכם אותו ומכבדים אותו.

אלון

ניתן להזמין שמן זית כתית מעולה בהספקה עד בית הלקוח   052-2369955



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה