יום רביעי, 6 באפריל 2016

מהעץ לאבן
שלום לקהל העוקבים ולמצטרפים החדשים.
דיברנו כבר שבמגזר מתייחסים לשמן הזית כמו אל קמח , ואילו אצלנו מתייחסים אל שמן הזית כמו אל יין.
הדבר החשוב  בתהליך הפקת השמן הוא ההגעה המהירה לבית הבד, אצלי בכרם אני מתחיל למסוק ב 6 בבוקר ב 12 בצהרים משאית לוקחת את הזיתים לבית הבד,  בשעה 13 הזיתים כבר בבית הבד ומיד נכנסים "לבור", לאחר כשעתיים אני יוצא עם השמן החדש הביתה, הזיתים לא ממתינים לאף אחד . וכול יום אני בבית הבד לאחר המסיק,  ללא יוצא מן הכלל. וכתוצאה ישירה מזה מקבלים שמן איכותי ובחומציות נמוכה מאוד "כתית מעולה" (0.2%).

אני הסביר:
אם לוקחים תפוח עץ ולוחצים אותו , מה רואים? כלום.... אבל אם נשים אותו בצד ליום אחד, מיד הוא ישחיר ויתחיל להירקב.
אותו דבר הזיתים , כיוון שמוסקים אותם בצורה אלימה ולא משנה באיזו שיטה, הם מקבלים מכות ולכן אסור שהפרי הקטוף יעמוד כיוון שהוא מרקיב. ומחמיץ. 

סיפור:
בתום המסיק בכרם שלי נשאר לקט על העצים, הפועלות ביקשו רשות ללקט את הזיתים ואני הסכמתי.
למחרת הגיעו הפועלות והחלו ללקט , בערך ב10 הוציאו את ארוחת הבוקר שלהם שכללה גם שמן זית.
ביקשו ממני לטעום.
טועם .... 
אני אומר להם שיש לו טעם ישן.
"אדה זית מן בילדנה"= זה שמן מהכפר שלנו.  הן נעלבות. 
"אדה זית שייתנה" = זה שמן שלנו.

אני שואל ... זה שמן מהשנה.. עונות : "מעלום" = מובן
אני שואל וכמה ימים מסקתם אותו.....  עונים לי 3-4 ימים 

במגזר יש כול מיני סיכומים , יש מועד הגעה לבית הבד , ומוסקים עד שהולכים לבית הבד , לפעמים גם שבוע. והתוצאה בהתאם.

עוד סיפור:
הסביר לי אחד מבית ג'אן שאצלם מוסקים,  ובימי הגשם מנקים את העלים מהפרי ורק לאחר מכן הולכים לבית הבד.
אם לא יורד שבוע גשם , אז לא הולכים שבוע לבית הבד , ולעתים אף יותר, לא הצלחתי להבין,  אנחנו במאה ה 21 , בכול בית בד יש מפוח שמנקה את העלים היטב, אז למה להתאמץ ולנקות בידיים, לא הצליחו להסביר לי.

אני בענייני שמן זית ובתי בד כבר כמה שנים טובות , לעתים אני רואה "זוועות " שחבל על הזמן, זיתים רקובים , זיתים מעופשים , ומה שעצוב בזה שרוב השמן במגזר הולך לצריכה אישית , דהינו כול אחד מיצר לעצמו ולמשפחתו.
במגזר כול אחד מכיר את האמרה " מן אסג'רה לחג'ר " מהעץ לאבן , מעץ הזית לאבן הדריסה בבית הבד . אבל לצערי לא מיישמים זאת.

ומי שקונה שמן זית:
 חשוב שידע ממי הוא קונה ומה הוא קונה, אנחנו מתייחסים אל שמן הזית כמו אל  יין , ומייצרים שמן משובח מאוד. כתית מעולה .

אלון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה