יום שלישי, 27 בדצמבר 2016

חנוכה

אנחנו בעיצומו של חג החנוכה, שהוא גם חג האורים.
בעבר בארצות הגולה לא חגגו את ניצחון המכבים על היוונים אלה הדגישו את נס פח השמן. שמן בכמות קטנה שהיה אמור להספיק ליום אחד הספיק ל 8 ימים ואת זה חגגו, כמובן מהטעם הפשוט שבארצות הגולה הייתה בעיה לחגוג ניצחון של יהודים על גויים.

אז נדבר על שמן זית בבית המקדש.

שמן הזית היינו המובחר בן השמנים , כאשר הזית הוא אחד משבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל, לעיתים בתורה לא כתוב זית אלה מופיע המושג זית שמן כי השמן היה מרכזי בגידול ובצריכה של האדם בארץ. כאשר השמן שימש למאכל ולמאור.

שמן זית למאור:
בעבר היה מוסקים תקופה ארוכה, כאשר רוב השמן שנאצר היה הולך למאור, את ראשית המסיק היו דורסים ואוצרים לשמן מאכל , ואת היתרה היו מערמים בבית הבד , כול אחד והתא שלו או הערימה שלו, ולאחר שהיו מסיימים לאצור את שמן הזית למאכל היו דורסים שמן זית למאור, מזיתים שכבר התקלקלו ואף היו מעופשים. כמובן שדבר זה (זיתים מקולקלים)  לא משנה כאשר אתה משתמש בשמן הזית למאור.

בבית המקדש היו משתמשים בשמן זית כתית . שמן זית באיכות גבוהה וראוי למאכל . והדבר מופיע בתורה מספר פעמים.
והיו מעלים (מוסיפים שמן)  את הנרות בן הערביים ולא בכדי כיוון שאנחנו היהודים סופרים את היום מתחילת הערב ועד הערב הבא כמו שכתוב בתורה בספר בראשית ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד וכו'

המילה כתית מורכבת משני חלקים כת ו ית בגימטריה כת=420 ית=410 כאשר בתי המקדש הראשון התקיים 410 שנים ואילו השני עמד 420 שנים ובניהם 70 שנה שלא היה בית מקדש.

אדם עני שלא היה משיג כדי קורבן של כבשה היה מקריב סולת בלולה בשמן.

ומהמעט שרשמתי אנו מבינים עד כמה שמן הזית היה מרכזי בבית המקדש הן למנורה והן לקורבנות .

אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית כתית מעולה 0522369955




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה