יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

בבית הבד (המסוע)

בפוסט לפני שבוע דננו בבור. היום נדון בהמשך התהליך במסוע ובכול התהליך עד הריסוק.
המסוע מבט כללי
זיתים על המסוע
תפקיד המסוע להוליך את הזיתים מהבור למעלה . 
מפוח בקצה המסוע


בקצה המסוע נמצא מפוח שתפקידו לסלק את העלים והענפים .
חשוב לסלק את העלים משום שהעלים מעלים את המרירות של השמן ולכן מקפידים לנקות היטב מענפים ועלים את הזיתים.
משם עוברים הזיתים למכונת שטיפה שמנקה את הלכלוך מהזיתים (אבק אדמה וכו') 

שטיפת הזיתים
ומשם מגיעים הזיתים בעזרת מעלית בורגית למכונת  הריסוק.

במגזר נוהגים לנקות את העלים והענפים בכרם  או בבית ולהביא לבית הבד זיתים ללא ענפים ועלים, בזמן המסיק בדרך כלל הנשים המבוגרות שיש להן סבלנות מנקות את הזיתים מעלים וענפים ומכניסות את הפרי לשקים, הסיבה לכך נעוצה בימים שבית הבד היה מבוסס על אבן דריסה שסובבה  ע"י בהמה, כאשר את הזיתים היו שופכים מתחת לאבן נקיים מעלים (כי לא היו מכונות שמנקות את הזיתים) . 
כיום ההליך מיותר אבל המסורת נשארה, שאלו אותי אנשי המגזר למה אני לא מנקה את העלים מהזיתים ואני עונה להם יש מפוח שזה תפקידו , ותמיד הם עונים כן אבל... ואני מחייך וממשיך בדרכי .
במכונת השטיפה רואים שבאמת כול העלים נוקו מהזיתים .
ולאנשי המגזר אני משיב הרבה יותר חשוב להביא את הזיתים לבית הבד מהר ולא לבזבז זמן על ניקוי מעלים ועוד ביד .

אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית כתית מעולה 0522369955


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה