יום שבת, 20 ביולי 2019

קיץ

חם, ועוד איך חם , ממש חם או בקיצור קיץ.
כמו שבחורף העצים נמצאים בתרדמת (למרות שהזית לא נושר, אינו בשלכת , כמו התפוחים והאגסים)גם בקיץ העצים נמצאים בתרדמת, לעצים חם ולכן הם לא מצמיחים כלום, אין צימוח, הפרי אינו גדל וכל התהליכים שקורים בעץ בזמן האביב והסתיו נעצרים. 

לכן אנו משקים את העצים בפחות מים, ולכן אנו מורידים את החזירים בעונה הזו של השנה.

אז מה זה "חזירים" העץ מוציא גזעים חדשים בצמוד לגזע שלו , אומנם גזעים אלו דקים אך בהינתן מצב שהם ימשיכו לחיות הם יתעבו ויהוו חלק מהעץ , מצב זה אינו טוב, קשה לנו למסוק את העץ , הגזעים האלו ( "החזירים") מפריעים ולכן אנו מסירים אותם .
גזע עץ מזן ברנע עם חזירים

אזור הגזע מסומן באדום עם חזירים

אך מסירים אותם

ניתן לעבור על העצים עם מזמרה או גרזן , עבודה ידנית קשה, ואני בחרתי להסיר אותם בעזרת חרמש מוטורי המצוייד בסכין/מסור . מפעילים אותו ובזהירות המתבקשת מנסרים את ה"חזירים"
חרמש מוטרי עם מסור/סכין בקצה

הזהירות המתבקשת הנה בכמה מישורים, הראשונה שבהן היא הזהירות על המפעיל שחייב להיות מצוייד באמצעי זהירות כגון אוזניות ומשקפיים. מישור שני כמובן על הגזע, רצוי שהגזע לא יחווה את מגעו של הסכין,  אך לא נורא אם הדבר קורה, מדובר בעצים חזקים ויציבים ושריטה קלה לא מזיזה להם .
נדרש לשמור על מערכת ההשקיה שתהיה שלמה ושלא תינזק. וכלן אני הולך מצוייד במחברים והיה והצינור נפגע אני מייד מתקן אותו.

גזע העץ ולמרגלותין החזירים שהוסרו

סיימתי בעבר את הטכניון ושם הוכשרתי להיות מהנדס מכונות, אחד הדברים שאתה לומד זה לקחת דברים מוכנים, סטנדרטים , אני יודע לחשב בורג בהתאם לצרכים שלי אבל ברור לכל אדם שמשתמשים בבורג סטנדרטי שנמצא על המדף ולא חורטים בורג יעודי לפרויקט , ולמה אני כותב זאת , בעבר השתמשתי בסכין בקוטר של 400 מ"מ לטובת הסרת החזירים , סכין סטנדרטי שזה יעודו , להתחבר לחרמש מוטורי , לחרמש היה קשה והוא היה נעצר מעת לעת.
רצה הגורל והשנה לא מצאתי סכין כזו (כל שנה אני משתמש בסכין חדשה) אך מצאתי סכין בקוטר יותר קטן של 200 מ"מ. מתברר שהסכין הזו מתאימה יותר , הכח שהיא מפעילה על החזירים יותר גדול כיוון שהזרוע יותר קצרה והחיתוך יותר קל ויותר טוב.


אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית 0522369955


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה