יום ראשון, 14 ביולי 2019

מערכת ההשקיה

בעבר כפי שכבר דיברנו עצי הזית היו גדלים בעל , דהינו ללא השקיה, בארץ בריכוזי גידול הזיתים כדוגמאת אזור בקעת בית הכרם ניטעו העצים במרווחים גדולים ע"מ שעץ הזית ינצל את המים שירדו בחורף לטובתו.

היום אנו נוטעים את עצי הזית במרווחים צפופים יותר, אם בעבר נטעו את עצי הזית במרווח של 10*10 אזי היום נוטעים במרווח של 7*4 במקום 10 עצים בדונם הגדלנו ל 35 עצים. 
עצים אלו זקוקים למים כהשלמה לממטרים  שירדו בחורף.

נתון מעניין אחד שצריך לקחת בחשבון כאשר מדברים על השקיה הוא עומק השורשים, בזית עומק השורשים הינו כ 90 ס"מ ופרוש מסביב לעץ, אנו צריכים להתאים את עומק ההשקיה למבנה השורשים, השורשים הם אלו שאוספים את המים מהקרקע ומזרימים אותם לעץ ולכן בהינתן שעומק השורשים הוא מאוד נמוך יש צורך להשקות את העץ בצורה סביבתית , פרישה של המים מסביב לעץ ושלא יגיעו לעומק העולה על 90 ס"מ , מים שיחלחלו לעומק של יותר מ 90 ס"מ יעברו את השורשים וימשיכו לתוך האדמה מבלי שהעץ ינצל אותם .

בעבר השתמשנו בטפטפות של 4 ליטר במרחק של 1 מטר, הדבר היה נכון לגבי כל הגידולים, עם השתכללות מערכות ההשקיה והיכולת להשחיל  את הטפטפות לתוך הצינור אנו משתמשים בצינורות עם טפטפות במרווחים של חצי מטר בן טפטפה לטפטפה ובספיקה של 2 ליטר לשעה. ובכך אנו מקבלים כפול נקודות טיפטוף באותו זמן השקיה ולמחצית העומק, בדיוק הרעיון שמתאים   את שיטת ההשקיה הסביבתית, ומבלי לתת למים לחלחל מתחת לשורשים.


בנוסף אנו משתמשים בבקר השקיה שיפתח ויסגור את המים בעצמו עפ"י תוכנית ומסנן שימנע העברת לכלוך לתוך הצינורות וסתימת הטפטפות .


אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית 0522369955

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה