יום שישי, 1 בספטמבר 2017

השקיה

השקיית עצי הזית נראה לכאורה נושא פשוט, עץ הזית הוא עץ בעל (ללא צורך בהשקיה) ואם אנחנו כבר משקים , מה שאנחנו כבר עושים זה טוב. אז זהו שלא......

אנחנו לא נמצאים ב"מגזר" וממש לא רוצים להיות חובבים , גידול עצי זית זה מקצוע, זו מקצוענות. 
ולכן כול פעולה שאנו עושים דורשת חשיבה ,ידע, וניסיון , וההשקיה הנה 
חלק בלתי נפרד מגישה זו.

לכול פעולה שעושים יש השפעה על התהליך כאשר לא תמיד ניתן לבודד פעולה אחת מפעולה אחרת.

בהנדסה קוראים להפרדת הפעולות "סופר פוזיציה" לדוגמה : אם מעמיסים על קורה עומס בלחיצה ועומס נוסף בכפיפה , אזי מחשבים את כול העמסה בנפרד , את הלחיצה בנפרד ואת הכפיפה בנפרד ומחברים ומקבלים את השפעת העומס על הקורה .

בחקלאות קשה מאוד עד לא ניתן להפריד את הפעולות ובכול זאת היום נדון בהשקיה.

את ההשקיה אנחנו מתחילים שבועיים שלושה לאחר הגשם המשמעותי האחרון. ובטח בזמן הפריחה, לאחר מכן לאורך כול תקופת האביב עת הזית צומח משקים ובמלוא המרץ על מנת לקבל צימוח צעיר , בתחילת החום הגדול אמצע סוף יוני מקפידים שהעצים יהיו רעננים אך לא משקים במלוא המרץ , ובתום החום הגדול ממשיכים להשקות על מנת לקבל את צימוח הסתיו , וחייבים לדאוג שהעצים יהיו רעננים בעונה זו.

ותמיד חייבים לשאול את העץ, כורם מקצועי מסתובב בכרם ורואה את העצים , ואלה מספרים לו תמיד מה מצבם. האם הם צמאים, האם חם להם האם טוב להם ולפי זה מגיב הכורם, מוסיף מים או מפחית על פי הצורך .

עץ הזית הסורי פחות רגיש לשינויים בכמויות המים , אבל עץ הזית מזן ברנע רגיש מאוד, אם משקים פחות מידי אז מקבלים חומציות גבוהה .ואילו אם משקים יותר מידי מקבלים חומציות גבוהה גם כן . ולכן חושב לשמור את האיזון בהשקיה , כאשר נקודת האיזון תהיה תמיד על פי מה שהעצים אומרים, רואים שהעלים מקבלים גוון צהבהב חום אזי אנו יודעים שהשקנו פחות מידי ואם גוון העלים כסוף אזי השקנו יותר מידי.

אני מסתובב בכרם שלי דבר שבשגרה ורואה את העצים והם תמיד מספרים לי מה נשמע אתם.


אלון    קמינקר 
0522369955


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה