יום שישי, 4 באוגוסט 2017

סרט עץ הזית

בערוץ של YES 3 הראו סרט ספרדי בבימויו של "איסיאר בוליאן" (el -olivo   )המתאר את הקשר של החקלאי לעצי הזית שלו. בסרט מדובר על חקלאי ספרדי המגדל עצי זית מילדות ששוכנע על ידי ילדיו לעקור עץ זית עתיק (בסרט נאמר שגילו 2000 שנים) תמורת סכום עתק של 30000 יורו. המון כסף .

בניו של האיש לא רצו להמשיך בדרכו שלו, בדרך החקלאות וגידול זיתים ובחרו לפתוח מסעדה ולזה הם היו צריכים את הכסף, והנכדה שלו המשיכה את הדרך החקלאית . העץ העתיק הועבר לקונצרן גרמני וניטע בתוך עציץ בתוך בניין משרדים .

שיברון הלב של הסב בעקבות מותה של אשתו חופף לשיברון לב על עקירתו של עץ הזית העתיק, שיברון לב כמו על אובדן של ילד, קשה לקשיש לסבול את אובדן העץ ולאורך כול הסרט רואים את הכמיהה של הקשיש לעץ הזית העתיק.

נכדתו מנסה בכול כוחותיה להשיב את העץ למקומו אך ללא הצלחה עד מותו של הקשיש , והתיקון : בסוף  הוא נטיעה של עץ חדש שהורכב מעץ העתיק.

אנחנו החקלאים קשורים לעצים שלנו, אנו מתייחסחים אליהם כמו אל בני משפחה. אנחנו רואים את האופי של כול עץ ויודעים למה לצפות מימנו. לא תמיד היחס שלנו לעצים מונע ממניעים כלכלים , לעתים אנו מחליטים החלטות כלכליות ממניעים ריגשיים, אבל אי אפשר לגדל עצי זית בלי רגש.

עצי הזית מאריכי ימים , בניגוד לעצים אחרים כמו התפוח האפרסק והמישמש  שגילם אינו עול על 15 שנים, שברור לנוטע כי יאלץ לעקור את המטע בתום תקופה, עצי הזית יאריכו ימים גם אחרי שאנחנו נעצום את העניים , בארץ יש עצים שגילם נאמד ב3000  שנים (לא ניתן לקבוע את גילו המדוייק של עץ הזית בשיטת ספירת טבעות כיוון שהעץ בשלב מסויים נאכל מבפנים ) ועצי זית עתיקים אינם נדירים בארץ הקודש שכידוע מכאן  החל עץ הזית לפרוץ  לעולם, ישנם בגליל עצים רבים שגילם נאמד במאות שנים , לפני יותר מ40 שנים סללו את כביש עוקף ראמה , ליד כרמיאל, ובדרך היו שני עצים עתיקים בני מאות שנים , ביקשו לעקור אותם ולבסוף הוחלט להזיז את הכביש ולעקוף את העצים למרות שבימים ההם לא הייתה  מודעות לנושא.


עץ עתיק בבקעת בית הכרם

 אנו קשורים לאדמה כמו לאמא אנו קשורים לעצים כמו לילדנו
"כי האדם עץ השדה"


אלון    קמינקר
0522369955

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה