יום שבת, 19 באוגוסט 2017

"חזירים"
כתב לי מיכאל שאלה בבלוג לגבי חזירים בזיתים:
איזה חומר  הדברה מרססים על מנת לטפל "בחזירים". ועוד כותב שהוא לא מצליח להשתלט על החזירים.
אז ראשית נסביר מה זה חזירים:

כיום רובם המכריע של עצי הזית נוצר מייחור, דהינו לוקחים חתיכה של עץ זית משובח מזן ידוע ופורה מאוד, גורמים שיהיו לחתיכה הזו שורשים , ואותה שמים בעציץ, לאחר כשנה נוטעים את העץ החדש/השתיל בכרם. וככה אנחנו מקבלים בדיוק את אותו העץ שלקחנו מימנו חתיכה אבל חדש/צעיר.

בעבר היו לוקחים עצים שנבטו בכרם מגלעין הזית. שותלים אותם בעציץ , ומקבלים שתיל . אבל השתיל הזה אינו זהה לשתיל שרצינו,כיוון שהוא תוצר של הפריה , התכונות של שני ההורים של העץ החדש היתקבלו, ואנו לא יודעים מה נקבל, איזה תכונות. האם העץ יהיה פורה,האם העץ יתן שמן רב, מה איכות השמן, מה יהיו הטעמים של השמן ולכן "הרכיבו" את העץ.
 לקחו ענף מעץ, שתכונותיו ידועות וחיברו אותו על השתיל החדש.
 והתוצאה:
מהגזע ולמעלה קיבלנו עץ מזן ידוע (רוכב) ומהגזע למטה / השורשים של השתיל המיקרי (כנה). ככה בנויים העצים שגילם מעל 40 שנים, כנה ורוכב ולאחר הרכבה.

החזירים : השורשים מוצאים גזעים חדשים , על עצים שעברו הרכבה , מתקבלים גזעים של הכנה, של העץ עם התכונות הלא ידועות ואילו בעצים שיצאו מיחור אנחנו מקבלים עוד גזעים עם התכונות של העץ שלנו.
גזע עץ זית עם חזירים סביבו
גזע עץ זית לאחר ניסור החזירים

אי אפשר שלעץ יהיו הרבה גזעים, זה מפריע במסיק , זה לא מאפשר גישה נוחה , העץ בנוי "רע" ולכן יש צורך להוריד את הגזעים החדשים שמפריעים.

מיכאל שאל על ריסוס , ואני נגד זה. הריסוס סה"כ יגרום לנשירת העלים וישאיר את הגזע של החזיר שבעתיד יתחדש,  ובנוסף החומרים הללו פוגעים בעץ שלנו וזה ממש לא טוב ולכן אני מוריד את החזירים בעזרת חרמש מוטרי.

על החרמש אני מרכיב סכין וכך אני מנסר את כול החזירים .
הכי חשוב ה העיתוי:
אז מה העיתוי, מתי חותכים את החזירים: עכשיו. (עשיתי זאת אתמול)

כמו שכתבתי בעבר עץ הזית צומח באביב ובסתיו וגם החזירים באותו זמן , ולכן אם אנו מנסרים באביב את החזירים הם שבים וצומחים מיד, ואז צריך לחזור על הפעולה .
ולכן: אנו  מורידים את החזירים בקיץ ביולי אוגוסט ואז הם לא צומחים מחדש עד האביב הבא.

אלון    קמינקר
0522369955

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה