יום שבת, 24 ביוני 2017

השקיה

בימי קדם גידלו את עץ הזית "בעל", ללא השקיה, הזנים המקומיים הסתדרו עם מה שהטבע והקב"ה נתנו וזהו, והיבול היה בהתאם. בעלי הכרמים דאגו לחרוש את האדמה בשביל לשמר את המים, הן ע"י כך שעשבי הבר לא התחרו בעצי הזית על  המים , הן ע"י כך שהתלם לאחר החריש משמר את המים, אבל בכול מקרה תנובת העצים הייתה דלה.

לפני כעשור בהיותי קצין בקבע מסתובב באזור מצפה נטופה בעת המסיק, והנה אני רואה בפעם הראשונה מוסקות, מכשירים מבצעים את עבודת המסיק. עוצר במקום ומתעניין , ומדברים.... ואז בעל  הכרם נימר מתורען אומר את המשפט הבא: "יש לי 150 דונם זיתים, אם היה לי מים בשבילם ההיתי מיליונר" . גם אלו שמגדלים בשיטות המסורתיות מבינים שמים משפרים את היבול.

אז אך משקים מתי ולמה?
מתחילים להשקות בפריחה. העץ זקוק למים ואם אלו לא מגיעים בחסדי שמים אז עוזרים , אסור שהעץ יהיה צמא כיוון שאז העץ משיר את הפרחים והחנטים . ממשיכים להשקות במלוא המרץ על מנת שיהיה לנו צימוח, על הצימוח החדש יגדל הפרי של שנה הבאה.
בתחילת יולי כאשר מתחיל החום הגדול יורדים בכמות המים כיוון שבתקופה זו לא קורה כלום בכרם, והמים יורדים סתם.
באמצע אוגוסט מגבירים את ההשקיה אבל אסור להשקות יותר מידי כי אז החומציות של השמן עולה, ולא פחות מידי כי אז החומציות עולה, רואים על העצים כמה ומתי צריך להשקות.

מפסיקים להשקות כשבוע לפני המסיק, אם יורד גשם משמעותי לפני המסיק אזי מתחשבים בו.  

מורכב, מסובך ....
זה המקצוע שלנו לגדל זיתים לשמן.

אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית 0522369955

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה