יום שבת, 3 ביוני 2017

כיפופים

בעונה הזו הכרם נמצא בשגרה העיבודים בפועל מעטים  , מערכת ההשקיה עובדת, קילטרנו, שמנו דשן והזיתים הולכים וגדלים מיום ליום ומשבוע לשבוע.

אז מה כן עושים?

בודקים את מערכת ההשקיה שהיא תקינה, מסיירים בכרם ורואים שאין בעיות ובכול זאת נשאר הרבה זמן.

מה אני עושה בזמן שנותר  ....
אני מכופף את העצים.

זן הברנע מזני הזית הנו עץ גבוה המתנשא לעתים אף ל8 מטרים, עץ גדול עם הרבה נוף משמעו עץ עם יכולת תנובה גבוה, אך אליה וקוץ בה, איננו יכולים למסוק מעבר לגובה של 4.5 מטרים, כיוון שמכונות המסיק מוגבלות בגובה. ולכן נדרש להתאים את גובה העצים ליכולת שלנו למסוק, השיטה הפשוטה היא לחתוך את הנוף הגבוה מ 4.5 מטרים, ואז אנחנו מוותרים על הרבה ענפים שיכולים להניב , או לחלופין לכופף את הענפים.

כיפוף:
פרשתי חוט ברזל לאורך השורה ודאגתי שהוא לא יוכל להתרומם, בעזרת קשירה לגזעי העצים או פשוט חוט הברזל עובר מתחת לענפים הנמוכים שמשאירים אותו למטה .

השלב הבא בכיפוף קושרים לענפים הגבוהים חוט תמ"ה (חוט שחור) ומותחים את החוט כלפי מטה ובהטיה , והענף מתכופף , קושרים את חוט התמ"ה לחוט הברזל ובכך אנחנו מקבלים כיפוף של הענף.
חוט מטה את הענף


מספיק שהיטנו את הענף בזוית של 20 מעלות, קיבלנו הנמכה של כחצי מטר. 
ובנוסף כאשר הענף זקוף כול המשקל של הפרי לא משפיע על הכיפוף , אולם לאחר הטיה של 20-30 מעלות לעתים אף יותר, משקל הפרי גורם להטיה נוספת.
הטיה של 20-30 מעלות


עם הזמן הענף יקבל את צורת הכיפוף ולא ינסה לחזור למצבו ההתחלתי .

בנוסף להנמכת העץ אנחנו מצמצמים את המרווח בן העצים ומנצלים כך את השטח יותר טוב.

לעץ נכנס אוויר ואור ומשפיע על הצימוח והיבול של השנה הבאה.

אתמול הסתובבתי בכרם ועני רואות את המשך הפריחה , חנטים קטנים שמצטרפים לחנטים הגדולים (למעשה כבר פרי)  , אתם מוזמנים לראות בעינכם.
זיתים עם חנטים קטנים




אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית 0522369955

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה