יום שבת, 5 בנובמבר 2016

אצירת שמן

בפוסט הקודם סיפרתי שהיתחלנו למסוק את הזיתים ביום חמישי האחרון , את הזתים שנמסקו מביאים לבית הבד , בית הבד הוא המקום שבו הופכים את הזיתים לשמן זית, מקור שמו של בית הבד  (בד=ענף ) בעבר בשיטות הקדומות שהשתמשו במשקולת התלויות על ענף  להפרדת המוהל (הנוזל המורכב משמן ומים) מהגפת (המוצק של הזית) כיום משתמשים במכונות אבל השם נשאר.

תהליך הפקת השמן נקרא אצירה מלשון אוצר הופכים את הזיתים למשהו יקר, בימי קדם השמן היה מקור האנרגיה העיקרי ולכן הוא היה אוצר כמו הנפט בימינו.

מיד בתום המסיק עוד באותו היום אני מקפיד להביא את הזיתים לבית הבד,למרות שגם ביום ראשון אני אמסוק , וזאת על מנת להפיק שמן איכותי.

ככול שמקדימים להביא את הזיתים לבית הבד כך מפיקים שמן יותר איכותי ובחומציות יותר נמוכה. בערבית אומרים "מן הסג'רה לחג'ר" דהינו מהעץ לאבן.

תהליך המסיק הוא תהליך אלים, בכול שיטה שבה מוסקים את הזיתים משתמשים בכוח, הזית נופל מגובה ליריעה הפרושה על האדמה וחוטף מכה .

 ניקח לדוגמא תפוח עץ, נלחץ אותו , לאחר כמה רגעים לא יקרה כלום אבל אם נמתין כמה שעות אזי התפוח ישחיר באותה נקודת לחיצה והמקום ירקב, הדבר ידוע לנו וברור.
כך גם הזית . אם הזיתים עומדים אחרי שנמסקו "באלימות" אזי הם מתחילים לתסוס ולהירקב והשמן המופק מהם ירוד, ולכן אני מקפיד לאצור את השמן עוד באותו היום.


שמן שיוצא מהמכונה בסוף התהליך נובמבר 2016
צריך לזכור שהשמן שהופק למעשה אינו שמן אלה "מיץ זיתים" על מנת שהנוזל שיצא מהמכונה ביום חמישי יהפוך לשמן , עליו להמתין כחודש במקום אפל ובמכל אטום לחלוטין. כמו יין . לשמן הזית לוקח זמן עד שהוא מתגבש לשמן ולכן יש צורך להמתין עד אשר השמן החדש יגיע ללקוחות.

נדון בתהליך בבית הבד , מה חשוב להקפיד בבית הבד, נקודות ההשפעה שלנו החקלאים ואך מפיקים שמן איכותי, כמו כן  נדון בשיקוע והחסנה כול זאת בהמשך בפוסטים הבאים
.
השבוע אני ממשיך למסוק.

אלון קמינקר 

ניתן לרכוש שמן זית כתית מעולה 0522369955



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה