יום רביעי, 16 בנובמבר 2016

מיגזר

משנת 2000 אני מסתובב בבתי בד, בתחילה יצאתי עם שני ג'ריקנים ועם השנים גדלתי והגעתי למה שיש לי היום ועוד היד נטייה.

עם השנים עברתי מבית בד אחד למשנהו , וכבר ההיתי בכ 10 בתי בד, עברתי מסיבות שונות, אחד נסגר והשני היה קטן מידי והשלישי לא נגיש ואחר עבר לדרום וככה הלאה והלאה .
ובבתי הבד אתה רואה את כלל האוכלוסייה של מגדלי הזיתים , כולם מהגליל , ויש בניהם מוסלמים ,דרוזים, ונוצרים ייצוג  של כלל המגזר , ייצוג של מגדלי הזיתים כול אחד לפי מקום הולדתו ואמונתו.
אחד הדברים היחודיים בבית הבד זה שכול אחד לנפשו וכולם עוזרים לכולם, שפיכת הפרי ל"בור" נעשת ע"י כולם , כול אחד מסייע למשנהו , אחד פותח את השקים והאחר עוזר לפרוק מהעגלה והאחר שופך, ולא משנה מי אתה מאיזה עדה או דת באתה, ככה זה בבית הבד.
וכששותים קפה האחד מכין ועובר בן כולם ומכבד את כולם בקפה , ואין זה משנה מאין אתה ומה דתך.
ואני שמביט על כולם ואוהב לראות ולשאול , יודע זה בא מכאן והוא נוצרי והאחר בא משם והוא דרוזי , ועל זאת הדרך .
במקביל עם השנים התחילו "לצוץ " יהודים בבתי הבד, בתחילה ההיתי לבד, ועם השנים החלו להופיע עוד יהודים וגם כאן מכול מיני מקומות, החל ממושבניקים וקיבוצניקים שהחלו לגדל זיתים ואוצרים שמן, והמשך בבני המושבות הוותיקות שהחלו לאושש כרמים מבוגרים ולהפיק מהם שמן, ובשנים האחרונות החלו להופיע בבתי הבד יהודים דתיים , עם פאות וציציות שגם הם פוקדים את בתי הבד ואוצרים שמן זית.

במגזר קורים כמה תהליכים שבאים לידי ביטוי בבתי הבד, הראשון שבהם הוא הגידול בשטח הכפרים, הבניה בכפרים שבמגזר נעשת על חשבון כרמי הזיתים, כרמי הזיתים הינם בשולי הכפר, בהמשך לבתים, ואם רוצים להקים שכונה חדשה אזי עוקרים כרם זיתים ובונים שם.
דבר נוסף שקורה במגזר שיטת הירושה, אם לסבא רבא היה 100 עצי זית לבניו , לדור הסבים היה 30-40 עצים לדור האבות כבר נשארו 10-20 עצים ולדור הבנים נשארו עצים בודדים, שכבר אי אפזר להתפרנס מהם , והתוצאה הזנחה של כרמי הזיתים.
במגזר עדיין עובדים בשיטות מסורתיות , מוסקים את הזיתים בעזרת מקלות וללא מיכון, וזו עבודה מאוד קשה ולכן הדור הצעיר לא אוהב את כרמי הזיתים והתוצאה שוב הזנחה של כרמי הזיתים.
לעומת זאת במגזר היהודי קורים דברים הפוכים , לכול מי שיש חלקת אדמה קטנה שאינו יודע מה לגדל בה נוטע זיתים , אם לפני עשרים שנה אצלנו במושב היו בקושי 10 דונם זיתים, כיום יש יותר מ 200 דונם .

וככה משתנים פני בית הבד והאוכלוסיה הפוקדת אותו.
השנה כיוון שבמגזר יש בקושי זיתים , וכולם מסקו בזמן קצר מאוד , יצא שיום אחד אני מביט לימין ולשמואל ורואה שבכול בית הבד יש רק יהודים.
התפלאתי אבל אלו הם השינויים שחלים בענף הזית.


אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית כתית מעולה 0522369955

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה