לקט שכחה ופאה
השבוע , ביום חמישי אנו מציינים בתענית את נפילת חומות ירושלים לאחר המצור של הרומאים .
לפני 1950 שנים חרב בית המקדש השני , ומאז אנו כמהים לבנייתו של בית המקדש השלישי.
המסורת מדברת על 2000 שנות גלות מאז חרב בית המקדש.
האמת ההיסטורית קצת שונה :
לאחר חורבן בית המקדש השני היגלו הרומאים חלק מהיהודים, אבל עדיין נשאר כאן ישוב גדול.
ולראיה:
בשנת 129 לספ"ה היה מרד בר כוכבא שבו מתו כמליון יהודים . משמעו שהיו כאן הרבה יהודים כנראה כמה מיליונים.
בשנת 232לספ"ה חותם רבי יהודה הנשיא את המשנה בציפורי , המשנה אחד מיסודות היהדות נחתם כאן כאשר היה כאן בארץ ישראל ישוב גדול וחזק שיכל להוציא ממנו"תנאים"רבים ולבסוף לחתום את החיבור הזה כאן בארץ ישראל.
עברות עוד כ 250 שנה ונחתם כאן כתב נוסף "התלמוד הירושלמי" בדומה לאחיו "התלמוד הבבלי" שנחתם בבל . בשביל להוציא לפועל חיבור כזה גדול וחשוב נדרש בסיס אנושי ותרבותי גדול, חזק ,ויציב מכאן אנו למדים כי היה כאן ישוב יהודי גדול ואיתן באותה תקופה .
ובכול זאת הגלות שבה כמעט ולא נשארו בארץ ישראל יהודים (למעט 3 משפחות בפקיעין שלהן מסורת של רציפות בארץ ישראל) מהיכן היא?
במאה התשעית לספירה הנוצרית שלטו כאן המוסלמים. מצב היהודים היה קשה מאוד. באותה עת ליהודים היו שתי בררות קשות .
- להתאסלם.
- לרדת מהארץ.
יהודים רבים ירדו מהארץ והיגרו לספרד ואילו אחרים התאסלמו ונשארו בארץ.
אז מה זה קשור לזיתים שלנו?
במסיק הראשון מלמד אותי הפועל שלי רזי(מוסלמי מסכנין) "הילכות כרם זיתים"
- "אתה עובר בכרם וסופר עצים , העץ ה 40 אתה לא מוסק והפרי שלו שייך לעניים".
- "פרי שנשאר על העץ ולא מסקתה שייך לעניים".
- "שק זיתים שנשאר ולא אספתה אותו גם הוא שייך לעניים".
בתורת ישראל קוראים לזה "לקט, שכחה , ופאה " . מתברר שאותם יהודים שהתאסלמו ונשארו בארץ שמרו על המצוות הקשורות בארץ . לקט ,שכחה , ופאה, הינן מצוות חשובות שנתנו גב כלכלי לעניי הארץ. לאלו שאין להם כרם או שדה ויכלו להנות מתנובת הארץ בכול זאת . ולמרות השנים , ולמרות השוני ולמרות ההתאסלמות עדיין המסורות הללו נשארו בארץ.
אלון קמינקר
ניתן לרכוש שמן זית 0522369955
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה