יום חמישי, 2 ביולי 2020

ברנע

אחד הזנים החשובים בארץ להפקת שמן זית הוא זן "ברנע",  זן זה הוא תולדה של עץ שנמצא באזור קדש ברנע ועל כן זה שמו בישראל (וגם בעולם).
הזן מתאפיין בטעמים וריחות עדינים ומתאים מאוד לטעם הישראלי, מי שלא גדל על שמן זית כמו רוב תושבי ישראל, מתקשה להשתמש בזן "סורי" (צורי(מקורו בצור בלבנון ועל כן שמו)) ,הנפוץ מאוד במגזר , ולכן הזן העדין "ברנע" מאוד טעים לו.

הזן גדל בכרמים רבים ויבולו רב , קל למסיק, ומתנשא לגובה רב 8-9 מטרים.
הזן כלכלי מאוד ונכנס להנבה מיד בתום תקופת ה"עורלה" .
הכרם בשדה אליעזר שורת ברנע

סיפור:
ב2007 כשנטעתי את הכרם המקצועי הראשון שלי ,(לפני כן אבי עליו השלום נטע עצי זית בהר באדמת שוליים), חולפות השנים והינה הגענו למסיק ראשון, הפועל שלי "רזי" עזר לי בנטיעה ואני מסכם איתו שנמסוק את הכרם הצעיר.
רזי:
טוב מחר נתחיל למסוק בהר ולאחר שנסיים שם נעבור על הכרם הצעיר (בחושבו שכמעט ואין זיתים על העצים הצעירים וחצי יום יספיק למסוק את כול 190 העצים הצעירים).
אמרתי לו שאנחנו מתחילים בכרם הצעיר ולאחר מכן נעבור להר.
למחרת רזי והקבוצה שלו מגיעים למסוק יחד איתי.
לא סיימנו באותו יום את המסיק, מסקנו שלושה ימים את הכרם הצעיר שנטוע ברנע , כבר בשנה זו הצלחתי לכסות את ההוצאות של הגידול , איזנתי תקציבית את ההוצאות .
באותה שנה כמעט ולא היו זיתים על ההר ולכן לא מסקנו שם בסופו של דבר.

עוד סיפור:
רזי ביקש ממני זיתים לכבישה  כי באותה שנה לא היה לו זיתים על העצים שלו.
אמרתי לו: בבקשה (ענק תעניק) , אבל יש רק ברנע והזן הזה לא מתאים לכבישה.
אמר רזי : אין ברירה , יש חתונה השנה וחייבים לכבד בזיתים , לקח שני דלים של זיתים. ירוק ושחור.

עוברת שנה ואני שואל אותו נו אך יצאו הזיתים הכבושים , חייך ואמר מצויין , אף אחד לא הרגיש שזה לא סורי, לברנע יש צורה אסימטרית וכבדנו את האורחים בזיתים שכבשנו.

לסיכום הזן מצויין ואני נהנה להשתמש בו בביתי.

אלון קמינקר
ניתן לרכוש שמן זית 0522369955


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה