יום שבת, 15 באפריל 2017

פריחה

השבוע התחילה הפריחה, מעט באיחור אבל התחיל. 
זני הזיתים השונים פורחים כול אחד בזמנו, כאשר אצלנו בעמק החולה, בכרם שלי בשדה אליעזר ,החל הזן הסורי לפרוח ראשון ואחריו המנזילינו הנובו הסנטה . זן הברנע שמהווה חלק הארי של הכרם שלי החל לפרוח רק ביום שישי (אתמול) ורק עצים בודדים , כאשר מלוא הפריחה עדיין לפנינו ונראה שתקרה השבוע.

עץ זית מזן ברנע שהחל לפרוח
שדה אליעזר אביב 2017
ענף ראשון פורח בעץ זית מזן ברנע
שדה אליעזר אביב 2017

הדבר שמשפיע הכי הרבה על הפריחה זהו מזג האוויר, ימים קרים מאיטים ומאחרים את מועד הפריחה  ואילו ימים חמים מזרזים ומקדימים את הפריחה. וכמו שאנחנו רואים בחוץ מזג האוויר ההפכפך משגע את העצים.

יחודו של הזית בניגוד להרבה עצים אחרים, החרקים אינם חלק מתהליך ההפריה והחניטה. לזית אין צוף שמשוך אליו חרקים. 

השותפה העיקרית של הליך ההפריה היא הרוח, הרוח נושאת את האבקנים ׁ(החלק הזיכרי ) שמוצאים בסופו של יום עלי (צלקת) (החלק הניקבי) ,המפגש בניהם יוצר את ההפריה החניטה ובסופו של דבר את הפרי.

מועד הפתיחה של האבקנים ושל העלי אינו תואם כך שהעץ אינו מפרה את עצמו ולכן נוטעים בכרם זן עיקרי וזן מפרה כך שבזמן שהעלי מוכן להפריה יהיו אבקנים זמינים באוויר לתהליך , ישנם צמדי זנים כמו זן הברנע עם הזן הסורי או זן הקורטינה.

בארץ מצאו תעופה  של אבקנים עד כדי 11 ק"מ ממקום הכרם . וליבי עם כול האלרגים לפריחת הזית , בעיתוי הזה הם סובלים. לצערי כמעט ואין להם לאן "לברוח".

למרות שאנחנו נוטעים זנים מפרים עדיין יש סבירות גבוהה להפריה גם ללא זן מפרה כיוון שכאמור האבקנים מגיעים רחוק ונפוצות של הזית בארץ כה רבה כך שכמעט בכול מקום שנטוע עץ יש במרחק זמין עץ אחר שיפרה אותו.

השנה יש פריחה רבה ובשבועות הקרובים נראה ונרגיש אותה.

אומנם גל הפריחה העיקרי הוא עכשיו אבל הפריחה נמשכת זעיר פה זעיר שם עד החום הגדול של יוני.

וכמובן אנחנו בפסח ...

חג אביב שמח 

אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית 0522369955

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה