יום שבת, 9 בספטמבר 2023

אין שמן

 השנה היא שנת OFF בכול הארץ.

כרמי הזיתים ללא זיתים.

אחרי שנה שעברה שבה שפע של זיתים מילא את הכרמים , ולאחר מסיק קשה  וארוך , הגיעה שנה  נטולת זיתים.

לתופעה יש הרבה סיבות :

סירוגיות :

לאחר שנת ON מגיעה שנת OFF , מחזור החיים של עצי הזית (ורוב העצים) הוא של שנתיים , ויש אפילו מחזור של 4 שנים כמו בזן "נבאלי" שבו הסבב הוא שנת ON שנת OFF שנה של חצי שנת OFF ורק אז באה שנה של ON מלאה.

בשנה שעברה במגזר היה שפע של זיתים ורוב שמן זית, ומיד ירד המחיר "חצי חינם" העיקר למכור את השמן "שלא ניתקע איתו" ולאחר שבוע הבינו במגזר שהשמן של שנה שעברה הוא של שנתיים והמחיר חזר לקדמותו.

אומר אדם "הינה אני נוטע כרם חדש , חצי השנה וחצי שנה הבאה ,ואז בשנה אחת יהיה לי זיתים על חצי כרם ואילו בשנה העוקבת יהיה לי זיתים על החצי השני וזה פותר את הבעיה של הסירוגיות .

אז זהו שלא וכאן אני מגיעים לסיבה השנייה:

אקלים היא הסיבה השנייה : במחקרים הוכיחו שאם בחורף יש 5 ימים חמים אזי לא יהיו זיתים על העצים , עצי הזית צריכים מנות קור רבות , והיכן שאין אז אין זיתים על העצים.

גיזום:

במגזר אחרי שנה כמו שנה שעברה גוזמים את העצים במטרה שעץ הזית יתחדש , ובדרך הם מסירים גם את הצימוח החדש ומפחיתים את הזיתים . במגזר גוזמים מידי שנתיים או שלוש.

השקיה:

לעיתים יש חמסין בדיוק ביום שבו הזיתים פורחים , במצב זה העץ זקוק למים והוא "שואב את המים " מהפריחה ומיבש אותה ואז אין פריחה ואין זיתים .

נגענו רק בקצה המזלג בסיבות למצב שאין זיתים . מתברר שבכול העולם יש מחסור בשמן זית ובעיקר בספרד, מתברר שהמחיר ההמיר בכדי 25% ולא בכדי.

ואצלנו:

זהו שזו השנה השלישית ברציפות שכרם הזיתים שלי עמוס לעייפה .

למה?

מזג אוויר יחודי במושב שדה אליעזר. שיש בו מספיק מנות קור ופחות ימים חמים.

חיגור העצים .

השקיה מיד עם הפריחה בכדי למנוע את יבוש הפריחה ביום חמסין

גיזום כול שנה ובאופן מתון 

והרבה אהבה לזיתים ולמקצוע. 



אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית 05223669955

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה