יום שבת, 12 במאי 2018

מנות קור

החורף האחרון היה זוועתי, אי אפשר לקרוא למה שהיה בן נובמבר למרץ השנה חורף, במשך כול התקופה הזו בקושי חיממנו את הבית, תנור העץ בקושי דלק , אנחנו רגילים להסיק את הבית כ 120 ימים בעונה , כאשר השנה בקושי היסקנו את התנור 30 ימים אולי אפילו פחות.

בשנה כזו גם עצי הזית מגיבים, ידוע לנו כי עצי הפרי הנשירים שמקורם באירופה כמו התפוח, האגס, והאפרסק זקוקים למנות קור, גם הזית למרות שמקורו בארץ ישראל זקוק למנות קור, ולראיה בשנה כזו זן הברנע כמעט ולא פרח , עצים שלמים היו ללא פריחה כלל, נכון ששנה שעברה היתה שנת שפע, שנת ON אבל לראות עצים ריקים לחלוטין, לא נראה כזה בעשור האחרון , אולם בכרם המבוגר שלי הנטוע במדרון ונושק לוואדי ,יש שם  קו ברור היכן העצים מניבים והיכן העצים אינם מניבים , הדבר נכון לכלל החלקה, לכלל השורות.

ההסבר לכך נעוץ בנתון הפיזיקלי שקור יורד למקומות נמוכים ואילו חום עולה, אוויר קר ירד למקום הנמוך וכתוצאה מזה אותם עצים שנימצאים בוואדי קיבלו מנות קור גבוהות יותר ולכן הם פרחו, ואילו העצים שנימצאים במקום גבוהה יותר לא פרחו.

מה עושים , זהו שכלום, לא ניתן להקפיא את העצים שנימצאים במקום יותר גבוהה ולכן לא נותר אלה להתפלל שמזג האוויר יחזור לאיתנו, שיהיה חם בקיץ וקר בחורף, שגשם ירד בעתו.


אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית 0522369955


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה